risresor

Åtta svenskar i Kina. Från Karlstad till Chengdu. Plugg, öl och dumplings. Lite sång, lite dans, lite naket- som en hallonsorbet.

Great Wall

Kategori: Allmänt

Våran första dag här i Peking igår spenderade vi med att besöka kinesiska muren. Vi hade fått tips om att ta tåget dit, men väl framme på tågstationen stod det att tåget var fullt och nästa inte skulle gå förens mitt på dagen. Med x antal skrikande taxichaufförer så valde vi en av dom och förhandlade pris för bilresa dit och hem. När vi väl var överens så ledde hon oss ner i en källarparkering och där väntade en minibuss och en minst sagt arg chaufför. För då vi hade hoppat in och tagit de sista platserna i bilen så var han vansinnig för det var fyra andra kineser som bara kommit ner dit utan att han godkänt det, vilket enligt honom var värt att starta ett världskrig för. Så efter en halvtimmes skrik och byte av vissa passagerare så kom vi äntligen iväg. Bilresan tog ungefär en timme och tro det eller ej så körde den arga mannen ganska lugnt och bjöd till och med på ett leende innan vi vandrade vidare mot muren. Vi valde att gå upp och det var brant och varmt men bjöd på en fantastisk utsikt! När vi tagit tillräckligt många selfies och utsiktsbilder så tog vi en "sliding car" ner. Vi som hade visualiserat en ganska snabb och häftig resa ner blev fort varse om att så inte var fallet.. Den gick så otroligt sakta, men ner kom vi iallafall. Efter våran lilla vandring så knatade vi tillbaka till vår arga chaufför som sedan körde oss tillbaka i rusningstrafiken. Vi avslutade sedan dagen med en middag och somnade på två röda.

Idag så var vi inställda på shopping. Vi åkte till "silk market" som sägs vara ett bra ställe för att fynda på. Men ack så fel, det var en riktig besvikelse.. Så vi styrde kosan mot "pearl market" istället. Och där hade iallafall 4 av oss spenderat mååånga timmar. Det blev iochförsig ganska många timmar där idag med. Men 11 par skor och några väskor och lite kläder senare vandrade vi nöjda (och trötta) därifrån.
Då vi hört att man måste fylla på med energi efter shopping så avslutade vi dagen med pizza och öl!

Något vi har tänkt mycket på här i Peking är hur stor skillnad det är på luften här och i Chengdu. Det är så mycket smog här så man jämt är alldeles kladdig och smutsig på huden, vilket vi inte alls märkte av i varken Chengdu eller Shanghai. Men jag antar att det är en vanesak för kineserna verkar ju inte lika påverkade av smogen som vi är. Lite läskigt hur väl man känner av det dock!
/ Julia

KOMMENTARER:

• Birgitta säger:
    2015-06-23 | 20:05:43

Hej på er! Vilka härliga bilder från muren och så sugen jag också blev på pizza och öl plötsligt☺️. Hoppas era resterande dagar bjuder på mer goa upplevelser, shopping och annat turistande. Måste passa på att TACKA er alla för alla roligt och underhållande skrivna blogginlägg, det har varit så spännande att följa er resa. Önskar er alla välkomna hem och en riktigt härlig sommar. Stor kram från mamma Måredh

• Elisabeth säger:
    2015-06-24 | 18:21:07

Ja nu sjunger ni på sista versen! Måste vara fantastiskt med allt sevärt i Peking. Så mycket rikare ni kommer hem, rikare på upplevelser, erfarenheter och inte minst... SKOR!!!
    Ni är väl unnade dessa fynd av skor och kläder.
    Jag önskar er alla allt gott de sista dagarna och en lycklig resa hem! Vi är nog några som längtar till lördag!!!
    Kram Elisabeth

• Monika säger:
    2015-06-25 | 07:40:06

Det verkar som ni har det riktigt bra även i Peking. Härliga bilder från muren. Mycket har ni fått upplevt dessa veckor! Ha nu det riktigt bra de sista dagarna. Vi längtar till lördag! Kram till er alla!